واکنش روحانی به خبر فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه برداشت‌های دو گانه‌ای را رقم زد

دستور رئیس‌جمهوری یا برداشت متناقض؟
گروه سیاسی – یازدهم فروردین ماه بود که علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه خبر داد و این تصمیم را هم از سوی مرجع بالاتری اعلام کرد. بسیاری از این جمله برداشت کردند که شورای عالی امنیت ملی چنین تصمیمی را گرفته است و از آن جا که ریاست این شورا بر عهده رئیس‌جمهوری است، اتخاذ چنین تصمیمی را بر خلاف وعده‌ها و گفته‌های پیشین حسن روحانی دانستند که ضمن تاکید مکرر بر سابقه دولت در پافشاری در برابر فشارها برای فیلتر کردن برخی شبکه‌های اجتماعی، گفته بود که دست وزیر ارتباطات دولتش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.
رئیس‌جمهوری دیروز در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی به اخبار روزهای گذشته واکنش نشان داد، اما این واکنش هم از سوی کاربران فضای مجازی بی واکنش نماند. حسن روحانی در این دیدار تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار و تولید در سال «حمایت از کالای ایرانی» را وظیفه و مسئولیت سنگین همه مسئولان کشور برشمرد و تاکید کرد: دولت در عرصه ایجاد اشتغال، مبارزه با فقر تا ریشه‌کنی فقر مطلق و کاهش فاصله میان دهک‌های پردرآمد و کم درآمد جامعه گام‌های ارزنده‌ای برداشته و این گام‌ها در سال جاری پرشتاب تداوم خواهد یافت. وی اضافه کرد: مردم ولی‌نعمت مسئولان و عامل اصلی امنیت و وحدت جامعه هستند و همه تلاش ها باید در راستای خدمت به مردم و ایجاد فضایی امن‌تر و توام با آرامش و آسایش بیشتر برای آنان باشد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رای داده‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند و تاکید کرد: داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی تردید باعث افتخار همگان خواهد بود و هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی نباید فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی‌ها باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود. روحانی آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را نیز ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد. رئیس دولت دوازدهم تعامل سازنده با همسایگان و جهان را از سیاست‌های اصولی ایران اسلامی برشمرد و گفت: با تعامل با همسایگان و جهان، بی تردید منافع و سود بیشتری عاید کشور می شود و این سیاست به ویژه در سال حمایت از تولید کالای ایرانی، بیش از پیش پیگیری خواهد شد. روحانی در ابتدای این نشست نیز بعث پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) را بزرگترین حادثه تاریخ بشریت خواند و تاکید کرد: هیچ حادثه‌ای به عظمت بعثت پیامبر اسلام(ص) نیست و این رویداد تاریخ ساز راه هدایت را به ما نشان داد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که سال 97 سال برکت و تقویت بیش از پیش امنیت، توسعه، برادری و وحدت برای مردم باشد.
برداشت‌های دوگانه از سخنان رئیس‌جمهوری


در میان این سخنان روحانی، حرف‌های وی درباره پیام‌رسان‌های داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفت، چرا که یکی از موضوعات اصلی روزهای پایانی تعطیلات نوروزی بود. بسیاری از موافقان فیلترینگ تلگرام، به بحث خروج از انحصار در پیام‌رسان‌ها در سخنان رئیس‌جمهوری اشاره کرده و بر این اساس فیلتر کردن تلگرام را بر اساس این حرف روحانی و به دستور او دانستند. خبرگزاری فارس نیز به نقل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی از دستور رئیس‌جمهوری برای خروج از فضای انحصار در پیام‌رسان‌های خارجی خبر داد. وی همچنین گفته است: شورای عالی فضای مجازی تصمیم خود را درباره تلگرام در زمان مناسب اعلام می کند. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به  انحصار پیام‌رسان تلگرام در ایران تاکید کرد:‌ خروج از این انحصار دستور رئیس‌جمهوری است و هم در جلسه‌ای که پیش ایشان بودیم، بحث خروج از انحصار در پیام‌رسان‌ها را مطرح کردند هر چند به طور مشخص نامی از تلگرام نبردند اما فقط تلگرام در ایران انحصار دارد.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مخالفان فیلترینگ تلگرام در درجه اول تلگرام را دارای انحصار نمی‌دانند زیرا هیچ ابزاری از سوی این پیام‌رسان برای جلوگیری از فعالیت پیام‌رسان‌های دیگر و از جمله پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نشده است و این فیلتر پیام‌رسان‌های خارجی است که برای پیام‌رسان‌های داخلی انحصار ایجاد می‌کند. در واقع مخالفان فیلترینگ تلگرام، دلیل استقبال ایرانی‌ها از این پیام‌رسان را انتخابی بر اساس امکانات، کیفیت، اعتماد و امنیت آن می‌دانند. آن‌ها در درجه دوم نیز این سخنان را در تضاد با بخش‌های دیگر سخنان روحانی می‌دانند که در همین دیدار گفته است «گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم ضروری است» و «هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی نباید فیلتر و یا مسدود کردن دسترسی‌ها باشد» و برداشت موافقان فیلترینگ تلگرام از جمله فیروزآبادی از دستور رئیس‌جمهوری برای فیلتر کردن تلگرام را اشتباه قلمداد کرده و وی را از چنین امری مبرا می‌دانند. به هر حال باید منتظر بود و دید که آیا خبر علاالدین بروجردی صحت خواهد داشت و یا روحانی و دولتش همچنان در برابر رفتن انگشت وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ مقاومت خواهند کرد.
لازمه حل مشکلات کشور انسجام داخلی و وفاق ملی است
دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری نیز در دیدار با وزرا، استانداران و مدیران دولت، با تبریک سال جدید، انسجام داخلی و وفاق ملی را لازمه حل مشکلات کشور برشمرد و گفت: کشور از ظرفیت‌های فراوانی برخوردار است و اگر انسجام داخلی و تفاهم بر سر مسائل وجود داشته باشد، چالش‌های پیش رو قابل حل خواهد بود. معاون اول ریاست جمهوری همچنین بر ضرورت تلاش جدی‌تر و عزم راسخ برای حل مشکلات مردم تاکید کرد و افزود: باید در سال جاری تلاش خود را دو چندان کنیم تا مشکلات معیشتی مردم و دغدغه‌های موجود را رفع کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش روحانی به خبر فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه برداشت‌های دو گانه‌ای را رقم زد «ابتکار» دیدارهای نوروزی سیاستمداران را بررسی می‌کند عید دیدنی در هوای سیاست شورای شهر پایتخت 19 فروردین تکلیف استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران را مشخص می کند جلال خوشچهره روش قدیمی پاک کردن صورت مساله «ابتکار» وضعیت مالیات بر ارزش افزوده در سطح واحدهای تولیدی و بازنویسی قانون آن در مجلس را بررسی کرد نشست روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در آنکارا برگزار می‌شود مثلث آستانه زیر سایه عفرین تعطیلات نوروزی رسانه‌ها چه تاثیری بر جامعه دارد؟ خواب بهاره مطبوعات در عصر بی خوابی های مجازی «ابتکار» از تلاش فراکسیون امید برای خروج از کم تحرکی گزارش می دهد دو راهی امید «ابتکار» از حاشیه‌های عجیب «پایتخت 5» گزارش می‌دهد داستان‌های دنباله‌دار یک سریال نوروزی لوور یا منشور کوروش؛ کدام ایرانیان را بیشتر به خود جذب کردند؟ روزهای شلوغ موزه ملی ایران وزیر دفاع در دیدار با همتای روس: برعهدی که با شرکای خود بسته ایم، وفاداریم رئیس‌جمهوری پیش از عزیمت به ترکیه: راه‌حل مشکل سوریه، نظامی نیست فیلترینگ تلگرام، صد گام منفی برای دموکراسی